To specjalne rozwiązanie prefabrykatów palowych stosowane powszechnie do posadowienia konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnej: słupów i bramek.

W skład systemu wchodzą prefabrykaty fundamentowe i kotwy palowe.

W prefabrykacie fundamentowym zbrojenie główne prefabrykatu połączone jest metodą zgrzewania tarciowego z czterema śrubami wystającymi z głowicy pala. Do wystających śrub, po wbiciu prefabrykatu, mocuje się prefabrykowane słupy trakcyjne lub bramki.

Prefabrykowane kotwy palowe wyposażone są na bocznej powierzchni głowicy w gniazda do wkręcenia kotew odciągów linowych skrajnych słupów sieci trakcyjnej.

Prefabrykaty tego typu wbijane są przy użyciu specjalnych kafarów szynowych (fot. 1) lub szynowo-gąsienicowych (fot. 2) wyposażonych w młoty o masie ok. 1,5 tony i przystosowanymi do pracy pod istniejącą siecią trakcyjną.

Prefabrykaty fundamentów palowych produkowane są w długościach od 2,5m do 5,0m ze zmianą co 0,5m. Schemat fundamentu palowego pokazano na rysunku.

Fundamenty palowe konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnych
Fundamenty palowe konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnych

Rys. 1. Fundament palowy konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnej - schemat prefabrykatu

Fundamenty palowe konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnych

Rys. 2. Schemat mocowania podstawy słupa lub bramki.

Fundamenty palowe konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnych

Fot. 1. Kafar kolejowy szynowy z wiertłem do podwiercania

Fundamenty palowe konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnych

Fot. 2. Kafar szynowo-gąsienicowy